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Medical Cannabis Company Bedrocan & Associations Open Letter To Bundestag “Commercial activities that damage the reputation of the serious use of cannabis as a medicine must be inhibited” | Cannabis Law Report | How to order Skittles Moonrock online

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Bedrocan believes that the widespread abuse of medicinal cannabis for recreational purposes in Germany must be curbed. The originally Dutch cannabis company is a co-signatory of a letter that calls for better enforcement, among other things. The letter is addressed to the German government, members of the Bundestag, political parties and medical professionals. Bedrocan cannabis products are available in Germany at pharmacies with a doctor’s prescription.

The letter (full version of the German letter below) states that commercial activities that damage the reputation of the serious use of cannabis as a medicine must be inhibited. This refers to the German Telemedicine websites where doctors make a diagnosis and prescribe cannabis online. It is generally assumed that many of these prescriptions are given to pseudo-patients and that the cannabis is actually used for recreational purposes.

The signatories state that they consider it important that ‘all providers comply with the applicable laws and professional regulations. Loopholes in the law, such as the use of foreign doctors who do not fall under the German medical associations, must be removed.’

The letter continues: ‘Prescriptions without a doctor’s consultation, based solely on online questionnaires, are in themselves incompatible with German professional law, but must also be clearly prohibited by law.’

Source https://www.linkedin.com/pulse/firm-letter-german-government-better-enforcement-needed-bedrocan-gklse/?trackingId=AMYvmjs9sP1WF7nIQ5ggnA%3D%3D

Full Letter

Call for medical cannabis 2025
Dear members of the Bundestag,

Dear decision-makers in the parties and government institutions of the federal government,

Dear doctors and decision-makers in medicine,

With this call, we – the representatives of scientific professional societies, patient and industry associations, training institutions and companies from the medical-pharmaceutical sector – are addressing you in an effort to eliminate the recent grievances in the medical use of cannabis-containing medicines.

The removal of medical cannabis (MedCan) from the Narcotics Act has improved the care of patients and relieved doctors and pharmacies of bureaucracy – this must be preserved. The increasing violations of the law by some commercial service providers since April 2024 and the associated damage to the reputation of the serious use of cannabis as medicine must, however, be curbed.

Against this background, we are united by our concern for the well-being of patients and the misuse of our health care system in this area. But we are also concerned about seemingly simple election campaign demands, as a result of which a new government could reverse the achievements in the care of many chronically suffering patients with MedCan.

A. Situation
Since the partial legalization of cannabis by the CanG in April 2024, there has been a high demand for cannabis for recreational use (consumer cannabis, KCan). Since the legal sources intended for this purpose, cultivation associations and home cultivation, have only been able to contribute very little to the supply this year, too large a proportion of the supply is currently via the medical route or the black market. While telemedicine basically fills gaps in care that the established medical profession often does not cover, some providers have taken advantage of the increased demand and deliberately prescribe cannabis without an appropriate medical history and diagnosis. In our opinion, the doctors working there are thus neglecting their duty of care. In addition, some providers repeatedly violate the Medicines Advertising Act. In addition to the publicly visible and lasting damage to the reputation of cannabis-based medicines, the harm to many thousands of patients is knowingly accepted through inadequate care and incorrect treatment. At the same time, the years-long political dispute over the legalization of KCan is polarizing the political camps. This dispute should be resolved between future coalition parties, as otherwise it will only further divide society and make the formation of government coalitions even more difficult. Above all, however, this should be clearly separated from the regulation of MedCan, including during the election campaign.

B. Our demands – clean up dubious developments and promote serious medicine
In the interest of health policy, the legislature, the affected chambers and the relevant judicial bodies can and must oppose the development since April 2024. We have therefore formulated the following five key demands for a short-term correction:

Stricter monitoring of telemedicine:

It is important to us that all providers comply with applicable laws and professional rules. Loopholes, such as the use of foreign doctors who are not subject to the German medical associations, must be closed. Prescriptions without any doctor’s consultation, purely based on online questionnaires, are per se incompatible with German professional law, but they should also be clearly excluded by law – e.g. through a mandatory consultation, in person or via video consultation at the start of therapy and at regular intervals. And without any new laws: Medical associations and public prosecutors should pursue the numerous violations of the Medicines Advertising Act more quickly and closely.

Anamnesis and diagnostics with no preconceptions:

In telemedicine, as with general practitioners, all treatment options, including possible contraindications, should be considered on a mandatory basis. Marketing practices that focus exclusively on cannabis prescriptions contradict this basic medical principle and should therefore be prevented, if necessary through legal amendments.

Better care by general practitioners:

These should give priority to treating patients with clear diagnoses so as not to leave them to dubious providers. The quality of diagnostics and treatment is particularly important to us in order to prevent abuse. Politicians can support the medical profession in this by making a clear commitment to the serious use of cannabis in medicine. In addition, health insurance companies must be obliged to keep quiet about threats of recourse during the ongoing evaluation phase of prescriptions by specialists that do not require an application.

Distance from dubious market participants:

All those involved in the healthcare system should distance themselves from providers who damage the reputation of cannabis as a reputable therapeutic agent. Pharmacies and doctors who cooperate with such providers sometimes risk legal consequences. Affected professional associations should demand compliance with applicable laws and rules, publicly condemn violations and ideally be able to assert them in court by way of active legitimation. In this way, the industry actively reduces the risk of renewed over-regulation of patient care under the next government.

Regulatory mandate for the next government:

If the legislature wants a legal market for consumer cannabis, this should be more clearly separated from the medical market. All parliamentary groups unanimously introduced cannabis as a medicine in 2017 and have continued to publicly position themselves for good patient care since then. The traffic light coalition has continued down this path, with good objectives. However, it must be accused of technical errors in separating the medical and recreational markets. The parties that want to take on responsibility in the next government should not run an election campaign on the backs of chronically ill people, but rather differentiate wisely. The next government has the opportunity to eliminate grievances and put the well-being of patients back at the center. To this end, it is important to continue to improve the care of suffering patients, to continue to regulate MedCan outside of the Narcotics Act, and to set a high quality standard for MedCan, at least in accordance with Chapter 5.1.8. B of the European Pharmacopoeia. It should regulate the recreational market independently of MedCan.

C. Our offer
People now need your measures to control the dangerous development mentioned above. We offer our immediate support, for example in the form of available expertise or a high-level round table to jointly address the necessary system corrections and create an intact regulatory environment for MedCan, which is so urgently needed in the interests of health policy.

Kind regards

Signatories

ALPHATOPICS GmbH (Dr. Markus Veit)

Bedrocan International (Jaap Erkelens)

Association of German Cannabis Patients e.V. (BDCan)

German Cannabis Academy (DCA)

German Medical Cannabis Society e.V. (DMCG)

German Center for Medical Cannabis (DZMC)

Fette Pharma GmbH (Bertan Türemis)

STADAPHARM GmbH (Martin Spatz)

Association of Cannabis Supplying Pharmacies e.V. (VCA)

5SWAN GmbH (Grischa Judanin)

Aufruf Medizinalcannabis 2025

Sehr geehrte Bundestagsabgeordnete,

sehr geehrte Entscheidungsträger in den Parteien und Regierungsinstitutionen des Bundes,

sehr geehrte Ärzteschaft und Entscheidungsträger in der Medizin,

mit diesem Aufruf sprechen wir – die Vertreterinnen und Vertreter wissenschaftlicher Fachgesellschaften, Patienten- und Branchenverbände, Ausbildungsinstitutionen und Unternehmen aus dem medizinisch-pharmazeutischen Bereich – Sie in dem Bestreben an, die zuletzt gewachsenen Missstände beim medizinischen Einsatz cannabishaltiger Arzneimittel zu beseitigen.

Die Herausnahme von Medizinalcannabis (MedCan) aus dem BtMG hat die Versorgung von Patientinnen und Patienten verbessert, sowie Ärztinnen, Ärzte und Apotheken von Bürokratie entlastet – das gilt es zu bewahren. Die seit April 2024 zunehmenden Rechtsverletzungen einiger kommerzieller Dienstleister und die damit einhergehende Rufschädigung der seriösen Anwendung von Cannabis als Medizin müssen dagegen eingedämmt werden.

Vor diesem Hintergrund eint uns die Sorge um das Patientenwohl und den Missbrauch unseres Gesundheitswesens in diesem Bereich. Wir sorgen uns aber ebenso über vermeintlich einfache Wahlkampfforderungen, in deren Folge eine neue Regierung die Errungenschaften in der Versorgung vieler chronisch leidender Patientinnen und Patienten mit MedCan zurücknehmen könnte.

A. Situation

Seit der Teillegalisierung von Cannabis durch das CanG im April 2024 ist eine hohe Nachfrage nach Cannabis für den Freizeitgebrauch (Konsumcannabis, KCan) entstanden. Da die dafür vorgesehenen legalen Quellen, Anbauvereinigungen und Heimanbau, in diesem Jahr nur sehr wenig zur Versorgung beitragen konnten, läuft ein zu großer Anteil der Versorgung derzeit über den medizinischen Weg oder den Schwarzmarkt. Während die Telemedizin grundsätzlich Versorgungslücken füllt, die die niedergelassene Ärzteschaft oft nicht abdeckt, haben einige Anbieter die erhöhte Nachfrage ausgenutzt und verschreiben Cannabis gezielt ohne angemessene Anamnese und Diagnose. Nach unserer Auffassung vernachlässigen die dort tätigen Ärztinnen und Ärzte damit ihre Sorgfaltspflichten. Zudem verstoßen einige Anbieter wiederholt gegen das Heilmittelwerbegesetz. Neben der öffentlich wahrnehmbaren und nachhaltigen Rufschädigung der cannabishaltigen Arzneimittel wird hier mittels Mangelversorgung und Falschbehandlung sehenden Auges die Schädigung von vielen Tausenden von Patientinnen und Patienten billigend in Kauf genommen. Zeitgleich polarisiert der jahrelange politische Streit um die Legalisierung von KCan die politischen Lager. Dieser Streit sollte unter künftig koalierenden Parteien gelöst werden, da er sonst nur die Spaltung der Gesellschaft vorantreibt und die Bildung von Regierungskoalitionen noch weiter erschwert. Vor allem aber sollte dies von der Regulierung des MedCan klar getrennt werden, auch im Wahlkampf.

B. Unsere Forderungen – unseriöse Entwicklung aufräumen und seriöse Medizin fördern

Im gesundheitspolitischen Interesse können und müssen sich der Gesetzgeber, die betroffenen Kammern und die relevanten Organe der Rechtspflege der Entwicklung seit April 2024 entgegenstellen. Wir haben daher nachfolgende fünf Kernforderungen für eine kurzfristige Korrektur formuliert:

  • Strengere Überwachung der Telemedizin:

Uns ist es wichtig, dass alle Anbieter geltende Gesetze und standesrechtliche Regeln einhalten. Schlupflöcher, wie der Einsatz ausländischer Ärztinnen und Ärzte, die den deutschen Ärztekammern nicht unterstehen, müssen geschlossen werden. Verordnungen völlig ohne Arztgespräch, rein auf Basis von Online-Fragebögen, sind zwar per se mit deutschem Standesrecht nicht vereinbar, sie sollten jedoch auch gesetzlich eindeutig ausgeschlossen werden – z. B. durch eine verpflichtende Konsultation, in Präsenz oder per Videosprechstunde zu Therapiebeginn und in regelmäßigen Intervallen. Und ganz ohne neue Gesetze: Ärztekammern und Staatsanwaltschaften sollten die zahlreich zu beobachtenden Verstöße gegen das Heilmittelwerbegesetz schneller und engmaschiger verfolgen.

  • Ergebnisoffene Anamnese und Diagnostik:

Auch in der Telemedizin sollten grundsätzlich, wie bei niedergelassenen Ärztinnen und Ärzten auch, alle Behandlungsoptionen einschließlich möglicher Kontraindikationen verpflichtend in Betracht gezogen werden. Vermarktungspraktiken, die sich ausschließlich auf Cannabisverschreibungen konzentrieren, widersprechen diesem medizinischen Grundprinzip und sollten daher unterbunden werden, ggf. auch durch eine gesetzliche Nachbesserung.

  • Bessere Versorgung durch niedergelassene Arztpraxen:

Diese sollten Patientinnen und Patienten mit klaren Diagnosen vorrangig behandeln, um sie nicht unseriösen Anbietern zu überlassen. Uns ist die Qualität der Diagnostik und Behandlung besonders wichtig, um Missbrauch zu verhindern. Die Politik kann die Ärzteschaft dabei durch ein klares Bekenntnis zum seriösen Einsatz von Cannabis in der Medizin unterstützen. Zudem bedarf es einer Friedenspflicht der Krankenkassen zu Regressandrohungen in der laufenden Evaluierungsphase der antragsfreien Verschreibungen durch Fachärzte.

  • Distanzierung von unseriösen Marktteilnehmern:

Alle Beteiligten im Gesundheitswesen sollten sich von Anbietern distanzieren, die dem Ruf von Cannabis als seriösem Therapeutikum schaden. Apotheken, Ärztinnen und Ärzte, die mit solchen Anbietern kooperieren, riskieren teils rechtliche Konsequenzen. Betroffene Fachverbände sollten die Einhaltung geltender Gesetze und Regeln einfordern, Verstöße öffentlich verurteilen und idealerweise im Wege der Aktivlegitimation gerichtlich geltend machen dürfen. Dadurch reduziert die Branche aktiv das Risiko einer erneuten Überregulierung der Versorgung von Patientinnen und Patienten unter der nächsten Regierung.

  • Regulierungsauftrag an die nächste Regierung:

Wenn der Gesetzgeber einen legalen Markt für Konsumcannabis wünscht, sollte dieser klarer vom medizinischen Markt getrennt werden. Alle Fraktionen haben 2017 einstimmig Cannabis als Medizin eingeführt und sich auch danach stets öffentlich für eine gute Versorgung von Patientinnen und Patienten positioniert. Die Ampel-Koalition hat diesen Weg fortgesetzt, mit guter Zielsetzung. Sie muss sich aber handwerkliche Fehler bei der Trennung von Medizin und Freizeitmarkt vorwerfen lassen. Die Parteien, die in der nächsten Regierung Verantwortung übernehmen möchten, sollten jetzt keinen Wahlkampf auf dem Rücken – Seite 3 – chronisch kranker Menschen betreiben, sondern klug differenzieren. Die nächste Regierung hat die Chance, Missstände zu beseitigen und das Wohl der Patientinnen und Patienten wieder in den Mittelpunkt zu stellen. Dazu ist es wichtig, die Versorgung leidender Patientinnen und Patienten weiter zu verbessern, MedCan weiterhin außerhalb des BtMG zu regulieren, sowie einen hohen Qualitätsstandard für MedCan festzuschreiben, mindestens nach Kapitel 5.1.8. B des europäischen Arzneibuches. Den Freizeitmarkt sollte sie unabhängig von MedCan regulieren.

C. Unser Angebot

Die Menschen benötigen jetzt Ihre Maßnahmen, mit der die o. g. gefährliche Entwicklung gesteuert werden kann. Wir bieten unsere sofortige Unterstützung an, beispielsweise in Form abrufbarer Expertise oder eines hochrangig besetzten Runden Tisches, um die nötigen Systemkorrekturen gemeinsam anzugehen und ein intaktes regulatorisches Umfeld für das im gesundheitspolitischen Interesse so dringend benötigte MedCan zu schaffen.

Mit freundlichen Grüßen

Unterzeichnende

ALPHATOPICSGmbH (Dr. Markus Veit)

Bedrocan International(Jaap Erkelens)

Bund Deutscher Cannabis-Patientene.V. (BDCan)

Deutsche Cannabis-Akademie(DCA)

Deutsche Medizinal-Cannabis Gesellschafte.V. (DMCG)

Deutsches Zentrum für Medizinalcannabis(DZMC)

Fette PharmaGmbH (Bertan Türemis)

STADAPHARMGmbH (Martin Spatz)

Verband der Cannabis versorgenden Apothekene.V. (VCA)

5SWAN GmbH (Grischa Judanin)


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